home map mail
KBS logo

Середа, 5 Серпня, 13:05

новини

опитування

Що заважає банківській системі України активізувати процес оздоровлення національної економіки?


Архів опитувань

e-mail розсилка

НОВИНИ

Відкритий лист

Голові
Верховної Ради України
п. Парубію А.В.

Прем’єр-міністру України
п. Гройсману В.Б.

 

Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» закликає керівництво держави забезпечити конкурентні умови відбору банків, уповноважених на виплату пенсії, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ, на основі критеріїв, що нададуть можливість банкам конкурувати з метою здобуття переваг завдяки власним досягненням на ринку. Адже конкурентний відбір фінансових установ для обслуговування державного сектору є пріоритетом «Комплексної програми розвитку фінансового сектору України до 2020 року» (схвалена Національною радою реформ під головуванням Президента України).
За результатами аналізу проекту Постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання виплати пенсій, грошової допомоги та заробітної плати працівникам бюджетних установ» (підготовленого Міністерством фінансів України на заміну Постанови КМУ № 37 від 20.01.2016, далі - Проект), Асоціація УКБС зауважує про гостру необхідність його доопрацювання, для виключення норм, що жодним чином не убезпечують отримувачів пенсій, грошової допомоги і працівників бюджетних установ від ризиків втрати власних коштів та створюють підґрунтя для виникнення корупційних чинників.
Зокрема, закладений до Проекту критерій, за яким «до участі у конкурсі допускаються банки, що мають активи не менш як 1% активів банківської системи, або контрольний пакет акцій яких належить міжнародним фінансовим та банківським установам, які мають міжнародний рейтинг інвестиційного класу від міжнародновизнаних рейтингових агенцій», суттєво звужує перелік уповноважених банків та не є об‘єктивним показником реальної стабільності, оскільки не визначає стійкості банку та здатності виконувати свої зобов‘язання.
1. На думку УКБС, обмеження за розміром активів та їх часткою в банківській системі (не менше 1%) жодною мірою не впливає на надійність банку та його здатність обслуговувати зарплатні проекти та носить формальний характер, що обмежує конкуренцію. Криза 2014-2016 р. й банкрутство в Україні банків з високою концентрацією активів (Дельта, Надра) довели, що неплатоспроможність великих банків несе більше проблем їх кредиторам, оскільки вони набагато довше ліквідуються, в них залишаєшся менша частка якісних активів (за даними ФГВФО).
За підрахунками експертів, за результатами І півріччя 2016 р. банків, що відповідають вимозі по активам в 1%, - 17 (зі 102), з них три з державним російським капіталом. Крім того, декілька іноземних банків, які взагалі не обслуговують фізосіб та навіть не мають для цього необхідної інфраструктури - мережі відділень та банкоматів.
2. Вимога щодо наявності у іноземних банків, які мають дочірні банки в Україні, кредитного рейтингу за міжнародною шкалою на інвестиційному рівні також є формальністю, яка обмежує конкуренцію. За інформацією з відкритих джерел, на даний час тільки декілька великих міжнародних банків відповідають цьому критерію. Також рейтинг материнської установи не розповсюджується на дочірні банки, що за законодавством є українськими юридичними особами, та не є свідченням їх фінансової стійкості та надійності. До того ж, як показує практика, навіть низький міжнародний рейтинг материнського банку не впливає жодним чином на фінансову стійкість українського дочірнього банку, який може працювати на ринку цілком успішно.
По-перше, материнський банк відповідає по зобов'язаннями свого дочірнього банку в Україні у межах свого внеску у статутний капітал - отже наявність високого кредитного рейтингу зовсім не гарантує надійності дочірнього банку в Україні, а так само бажання підтримувати свої активи в Україні у випадку виникнення проблемної ситуації. По-друге, вимагати від материнських банків наявність рейтингу інвестиційного рівня, коли Держава Україна має суверенний рейтинг нижче інвестиційного рівня - є несиметричною вимогою, яка, знову ж таки, спрямована на обмеження конкуренції.
Світова фінансова криза 2008 р. дала приклади банкрутств банків із найвищими рейтингами від міжнародно-визнаних агенцій. Зокрема, Fitch, Moody's, Standard & Poor's вважали акції банку Lehman Brothers інвестиційно-привабливими до самого банкрутства.
Враховуючи викладене, отримані за кордоном рейтинги, так само, як і ринкова частка активів банку чи форма власності, жодним чином не забезпечують належну якість та надійність обслуговування рахунків клієнтів в Україні.
Наглядові органи багатьох країн світу використовують офіційно визнану міжнародну систему рейтингування банків CAMELS, за якою оцінюється фінансовий стан, якість управління і операцій кожного банку. Так, аналізується достатність капіталу, якість активів, ліквідність, чутливість до ризику тощо.
Слід також зауважити, що значне (майже в 3 рази) скорочення кількості банків для виплати зарплат бюджетникам та соцвиплат призведе до обмеження права громадян на вільний вибір обслуговуючого банку, суттєвого погіршення рівня обслуговування клієнтів, і, як, наслідок, ще більше послабить довіру населення до банківської системи і влади. При цьому, незаконність дій Кабміну з примусового переведення на обслуговування зарплат бюджетників вже неодноразово доводилась в судовому порядку. Адже зарплата, пенсія, соціальні виплати, перераховані на банківські рахунки громадян не є коштами Державного бюджету. Це – власні кошти клієнтів, якими вони вправі вільно розпоряджатися.
Переконані, що для нашої Держави, яка обрала шлях євроінтеграції, вищевказані обмеження не повинні мати місце, а прийняття Проекту повинно здійснюватись публічно, із залученням громадськості та професійної спільноти. Асоціація «Український Кредитно-Банківський Союз» надала Уряду та Міністерству фінансів України свої зауваження та пропозиції до Проекту, й готова до подальшого діалогу та участі у доопрацюванні такого важливого для України проекту рішення.
Просимо керівництво держави врахувати наші аргументи та пропозиції щодо доопрацювання Проекту, що сприятиме прийняттю виваженого документа та дозволить уникнути корупційних складових, антиконкурентних обмежень, порушення права громадян на вільний вибір обслуговуючого банку і, як наслідок, нових судових позовів до Кабінету Міністрів України.


Генеральний директор
Асоціації «Український
Кредитно-Банківський Союз» Г.І.Оліфер

контакти

Кловський узвіз, 9/2, Київ,
Україна, 01021
Тел.: +380 44 288-1667
Факс: +380 44 284-3242
е-mail: kbs@kbs.org.ua

© 2009 Український кредитно-банківський союз
Produced by Viva-Solutions